Teraz jest czwartek, 18 kwietnia 2024, 21:48

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku
Autor Wiadomość
 Tytuł: Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki
PostNapisane: wtorek, 15 czerwca 2010, 22:56 
Offline
Ranga: [2]
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 marca 2010, 20:11
Posty: 221
Lokalizacja: Oleszyce
Kilka osób prosiło mnie o taki tutorial w związku z czym zaczynamy pierwsza część obejmuje podstawowe kroki takie jak balans RGB, usuwanie gradientów, levelsy oraz krzywe.


Balans RGB

Typowy stack wypluty przez dssa bez żadnych modyfikacji wygląda w ten sposób:

Obrazek

W pierwszej kolejności musimy poprawić balans kolorów, który ze względu na użyty detektor, software bądź light pollution, często jest przekłamany. Aby to poprawnie wykonać na początku użyjemy narzędzia Color sampler tool

Obrazek

Ustawiamy od razu opcję Sample size jako 5 by 5 average i klikamy w tło w pobliżu obiektu ale nie na jego strukturach. Następnie zmieniamy Sample size na Point sample i klikamy w środek jasnej gwiazdy.
W oknie Navigator zmieniamy zakładkę na Info. Otwieramy okno Levels.

Obrazek

Teraz widzimy wartości dla tła RGB to 79:66:41 - w związku z tym najniższą wartość ma kanał B przez co musimy podążyć do wyrówania reszty kanałów do wartości 41 wybieramy z listy rozwijalnej w Levels kanał Red i manewrujemy czarnym suwakiem by uzyskać wartość 41 to samo robimy dla kanału Green, oczywiście kanału Blue już nie ruszamy. Teraz musimy to samo zrobić dla najjaśniejszych partii obrazu. Dla nich RGB wynosi 253:253:253 akurat trafiło się, iż wartości są równe więc nic nie ruszamy, jednak w przypadku kiedy będą różne, to wybieramy kanał który ma największą wartość i sprowadzamy resztę kanałów do tej wartości - jednym słowem taka sama procedura jak w przypadku wyrównywania balansu dla tła z tym, że wyrównujemy do "najjaśniejszego kanału".
Efektem naszej pracy jest obrazek który ma prawidłowy "balans bieli":

Obrazek


Usuwanie gradientów

W tym momencie możemy zauważyć, że tło nie jest jednorodne, widać pojaśnienie w centrum kadru oraz pociemnienie w rogach. Do redukcji i usuwania gradientów najlepszym narzędziem jest dodatek to Photoshopa o nazwie GradnientXTerminator jest to płatny addon typu must have, i sądzę, że każdy astrofotograf powinien mieć ten plugin. Daje on najlepsze efekty w bardzo prosty sposób. Poniżej chciałbym przedstawić jego działanie.
Na początku musimy zaznaczyć nasz fotografowany obiekt po przez Lasso tool następnie klikamy na zaznaczeniu prawym przyciskiem myszy i wybieramy Invert selection, przez co ustrzeżemy nasz obiekt przed rozpoznaniem jako gradient tła ;) Wybieramy nasz plugin i ustawiamy na początek opcje Detail na Medium i Aggressiveness na Low, opcję Background colour calibration pozostawiamy odznaczoną. Dajemy OK. W przypadku tego zdjęcia wyrównał się środek kadru - nie ma już pojaśnienia jak przed zastosowaniem pluginu, lecz rogi pozostały nadal przyciemnione.

Obrazek

W tej chwili następuje kolejna część użycia GradientXTerminator. Należy zaznaczyć tło obrazka za pomocą popularnej różdżki (Magic Wand Tool) klikając w tło, ewentualnie gdy całość tła nie zostanie zaznaczona należy "doklikując" niezaznaczone obszary z przytrzymaniem klawisza shift.

Obrazek

Po całkowitym zaznaczeniu tła otwieramy nasze narzędzie GradientXTerminator i postępujemy jak w poprzednim kroku z tym, że ustawiamy opcje Detail na Fine i Aggressiveness na High, Background colour calibration oczywiście odznaczone. Po wykonaniu operacji z tymi ustawieniami uzyskujemy obrazek bez żadnych sztucznych gradientów:

Obrazek


Krzywe i Levelsy

Dużo osób używa tych narzędzi, ale czasami trochę nieumiejętnie. Warto powiedzieć, iż umiejętne użycie tych narzędzi to potężna broń. Dobra koniec filozofowania do rzeczy..... ;)

Na początek używamy narzedzia Color Sampler Tool tak jak opisałem to w pierwszym "rozdziale" Balans RBG.
Wiadomo po wyrównaniu balansu wartości RGB dla jasnych i ciemnych partii powinny być takie same np 50:50:50 oraz 254:254:254 wiadomo o co chodzi.....
Otwieramy okno krzywych i ustawiamy tak krzywą RGB, by zmieniająca się wartość naszego samplera dla partii jasnych w oknie Navigatora zakładce Info nie przekroczyła wartości 254 dla każdego z kanałów (według mnie jest to bezpieczna wartość dzięki temu wiemy, że maksymalnie wykorzystaliśmy krzywe bez przepalenia) dajemy ok. Teraz widać że obraz jest bardzo jasny.

Obrazek

Teraz za pomocą Levelsów dokonamy korekcji jasności tła. Oczywiście otwieramy okno Levels i przesuwamy czarny znacznik w prawo do tego stopnia by wartości samplera dla tła osiągnęły wartości w zakresie 20-30 ważne jest by nie zejść poniżej tej magicznej granicy ponieważ tło będzie zbyt bardzo wtedy obcięte.

Obrazek

Tymi prostymi krokami za pomocą krzywych i levelsów doprowadziliśmy zdjęcie prawie do końca....
Powyższe kroki to podstawa podstawy przy Deep Sky processingu ale pozwalają na wymierne efekty.
W następnej części poruszę zaawansowane techniki wyciągania detali fotografowanego obiektu oraz usuwania szumów.
Dzięki z góry za krytykę i uwagi.

_________________
Pozdrawiam :)


Orion Optics UK CT8-mod, EQ6, TS-OAG, Meade DSI, QHY8L, obserwatorium


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł: Re: Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki
PostNapisane: środa, 16 czerwca 2010, 14:23 
Offline
Ranga: [6]
Ranga: [6]
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 sierpnia 2009, 17:43
Posty: 1633
Lokalizacja: Nowy Sącz
Świetnie poprowadzony tutorialik.
Próbowałem ze starą fotką i rezultaty były co najmniej zadowalające.
Pozostaje mi tylko załatwić sobie tego Exterminatora.
Dzięki i czekam na part 2.

_________________
Pozdro - Wojtek
Tel: 693 161 949

E-mail:
adalwb@astrocd.pl
adalwb@wp.pl

Na razie koniec z "ciężkim" sprzętem:
HEQ5Pro SynScan SW200/1000, SW ED80/600Pro, SW 80/400, Orion SSDSMI III, i jakieś dooperelle.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki
PostNapisane: środa, 16 czerwca 2010, 20:21 
Offline
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 sierpnia 2009, 14:04
Posty: 3866
Lokalizacja: Chorzów
Dalszą dyskusję z tego wątku, która znacząco odbiegła od tematu, można znaleźć tutaj:
http://www.astrocd.pl/forum/viewtopic.php?f=41&t=1414
A my wracamy do tutoriala.

_________________
Adam Skrzypek

GSO 10", SW ED80, SW 90/900, AZ4, Nikon Action VII 10x50
Star Adventurer, Canon 1100D mod


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki
PostNapisane: poniedziałek, 21 czerwca 2010, 16:48 
Offline
Ranga: [2]
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 stycznia 2010, 22:40
Posty: 216
Lokalizacja: Nehrybka
Bardzo ciekawy toturialik tak trzymać ,napisz kiedy następna część.

_________________
Pozdrawiam:)
Obserwatorium z obrotową kopułą i jakieś tam szkiełka
moja strona: http://www.janheweliusz.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Deep Sky processing w Photoshopie cz.1 : Podstawy obróbki
PostNapisane: poniedziałek, 14 lutego 2011, 14:55 
Offline
Nowy użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 stycznia 2011, 11:00
Posty: 24
Szymon, kiedy będzie następna część? Pewnie nie tylko mi na niej zależy ;)

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL